Goochelen met Google|Dirk de Grooff 9054668628

€ 10,00
Enlèvement ou Envoi
Verzenden voor € 4,94
160depuis 26 avr.. '24, 20:12
Partager via
ou

Caractéristiques

ÉtatComme neuf
Année (orig.)2005
Auteurzie beschrijving

Description

||boek: Goochelen met Google|Efficiënt leren zoeken met de grootste internetzoekmachine|Knack Focus

||door: Dirk de Grooff

||taal: nl
||jaar: 2005
||druk: 4e druk speciale editie
||pag.: 144p
||opm.: softcover|zo goed als nieuw

||isbn: 90-5466-862-8
||code: 2:000253

--- Over het boek (foto 1): Goochelen met Google ---

!

Efficiënt leren zoeken met de grootste internetzoekmachine Vind razendsnel het antwoord op om het even welke vraag. De quizmaster vraagt wie als eerste de VS per wagen doorkruiste. Een kennis zoekt tips voor Londense hotels. Je baas wacht op enkele definities van het begrip 'router'. Zoonlief wil snel zijn huiswerk klaar: hoeveel is een vierde van de tweede macht van 122?

Razendsnel het antwoord vinden op alle mogelijke en onmogelijke vragen is niet evident. Want het World Wide Web, het 'internet', is een fenomenaal datadoolhof, twintig maal groter dan de collectie van 's werelds grootste bibliotheek. Bovendien verdubbelt de 'internetbibliotheek' om de acht maanden...

Gelukkig is er Google, hét ultieme zoekinstrument van het internet. De hoofdpagina van de zoekmachine ziet er dan wel simpel uit, achter de façade schuilt een schat aan onvermoede mogelijkheden. Dit boek legt de mogelijkheden van Google systematisch en eenvoudig uit voor elke internetgebruiker die voortaan recht op zijn doel wil afgaan. Zestig oefeningen met verschillende moeilijkheidsgraad vormen de ultieme test. Wie slaagt, mag zich een meester in het goochelen - of Googlen - noemen. Succes!

DIRK DE GROOFF is hoofddocent Communicatiewetenschap aan de K.U.Leuven. Hij publiceerde bij Davidsfonds/Leuven o.m. 'Het grote woordenboek van de nieuwe media' en 'Snel en efficiënt leren zoeken op het Internet'.

[bron: https--www.bol.com]

- Welke koppen staan er vandaag in de krant?
- Met de kleinkinderen een dagje naar het pretpark
- Na het doktersbezoek meer weten over de gestelde diagnose
- Sporten met leeftijdgenoten
- waar kan ik terecht?

Is efficiënt en snel informatie opsporen anders voor senioren dan voor jonge surfers? Natuurlijk niet!

Het Internet is een onmisbare informatiebron, maar ook een enorm datadoolhof. Gelukkig is er Google: het ultieme zoekinstrument voor Internet. Dit boek legt de onvermoede mogelijkheden van Google systematisch uit, aan elke surfende senior die voortaan recht op zijn doel wil afgaan.

De laatste jaren vinden steeds meer vijftigplussers enthousiast hun weg naar het Internet; met deze handige gids kunnen zij efficiënt en snel informatie opsporen. Goochelen met Google : voor senioren bevat een kwalitatieve selectie van 120 Nederlandstalige topsites voor de actieve senior: over computers, geld, gezondheid, koken, kleinkinderen, huis en tuin, thuiszorg, vrije tijd, shoppen enzovoort. Vijfentwintig oefeningen in het boek vormen de ultieme test. Wie slaagt, mag zich een meester in het goochelen - of Googlen - noemen!

Dirk de Grooff is hoogleraar Communicatiewetenschap en projectleider van het Mediacentrum aan de K.U. Leuven. Van hem verschenen eerder o.a. Het grote woordenboek van de nieuwe media en Snel en efficiënt leren zoeken op het internet.

[bron: https--www.bol.com]

Professor Dirk de Grooff schreef 'Goochelen met Google'

Het godendom van Google

Professor Dirk de Grooff van het Leuvense Departement Communicatiewetenschap publiceerde onlangs bij Davidsfonds een handleiding voor 's werelds grootste zoekmachine Google. Goochelen met Google is geschreven voor elke internetgebruiker die zijn theoretische kennis wil verruimen en zijn zoekhandelingen middels specifieke opdrachten wil versnellen. Het handige formaat van het boek laat toe om het grijpklaar naast de PC te leggen. Achteraan heeft de Grooff een spiekkaart ingevoegd die leidt naar snelle en vruchtbare zoekresultaten.

Dirk de Grooff schreef al meerdere boeken om de internetgebruiker op weg te helpen. Ook met Goochelen met Google hoopt hij velen van dienst te zijn. Denk vooral niet dat u geen baat hebt bij dit boek, want volgens de auteur gebruikt de meerderheid Google niet efficiënt genoeg.

Veto: Wat was de drijfveer om dit boek te schrijven?

Dirk de Grooff: «Er zijn verschillende redenen. Ik ben zelf een redelijk fervente internetgebruiker. Ik doceer er een aantal cursussen over, zoals het vak 'Efficiënt zoeken'. Dat maakt het evident dat ik al meer dan tien jaar bezig ben met het zoeken op het internet. Het intrigeert me dat je er bijna alles snel op kan terugvinden. Dat is ook afschrikwekkend. Men leest vaak dat Google God is, omdat je er zoveel informatie op kan vinden en Google lijkt zo over de wereld te kunnen heersen.»

Veto: Is Google beter dan andere zoekmachines?

de Grooff: «Ja. Ten eerste omdat er een enorme database aan geïndexeerde pagina's is - dit zijn de webpagina's die door Google zijn gevonden en 'gescreend' worden op relevante trefwoorden. Ten tweede geeft Google relevantere resultaten. Daarvoor heeft de zoekrobot een vrij complex algoritme - dit is een formule - ontwikkeld dat berekent welke pagina's het best beantwoorden aan een bepaalde vraag. Bijvoorbeeld, als je zoekt naar het trefwoord 'hepatitis', dan zijn er een tiental criteria die uitmaken welke pagina's eerst verschijnen in de zoekresultaten. Dat zijn dan elementen als: waar staat het trefwoord? Hoe vaak komt het trefwoord voor? De relevantie wordt ook bepaald door het aantal links naar die pagina. Ook het aantal gebruikers dat op een link klikt, wordt geregistreerd, want Google gaat ervan uit dat veelbezochte pagina's interessante informatie bevatten. Al die dingen bepalen de ranking. Let wel, dit is geen waterdichte formule, maar vergeleken met andere zoekmachines is Google beter. Google past zijn formule ook vaak aan na nieuwe bevindingen. Zo zijn er een aantal website builders die de formule van Google proberen te kraken en hun websites daaraan aanpassen. Google tracht de formule telkens aan te passen, wat de term Google dancing heeft gekregen, in die zin dat Google eromheen tracht te dansen.»

Studenten

Veto: Kan het boek toegepast worden op andere zoekmachines?

de Grooff: «Voor een groot stuk wel, maar langs de andere kant ook niet. Twee jaar geleden heb ik het boek Snel en efficiënt zoeken op het internet geschreven en dat behandelde verschillende zoekmachines. Het idee was om telkens een andere zoekmachine te gebruiken afhankelijk van wat je zoekt. Ik ben op dat idee teruggekomen, omdat je nu via Google alles kan vinden, wat twee jaar geleden nog niet zo was. Het is bovendien interessanter om één goede zoekmachine te gebruiken. Google is heel erg uitgebreid geworden, maar bevat natuurlijk ook nog blinde vlekken. Zo kan je voor video's beter terecht bij AltaVista. Maar ik zou zeggen: begin bij Google en breid dan indirect verder uit naar andere zoekmachines.»

Veto: Is het boek niet handiger voor een persoon van middelbare leeftijd die nu pas met het internet geconfronteerd wordt dan voor een student die ermee is opgegroeid?

de Grooff: «Neen, want studenten kunnen eigenlijk niet goed zoeken op het internet. Het zijn zware internetgebruikers, maar ze kunnen niet efficiënt genoeg zoeken, met als gevolg dat ze te veel tijd verliezen. Men heeft bijvoorbeeld de neiging om eerder de zoekterm 'Alaska+hoofdstad' in te geven als men naar de hoofdstad van Alaska zoekt, terwijl men met de zoekterm "de hoofdstad van Alaska is" veel efficiëntere resultaten bekomt.»

Geen God

Veto: Hoe moeilijk was het om volledigheid na te streven? Het internet verandert iedere dag, dus de informatie is snel verouderd.

de Grooff: «Ja, dat is het frustrerende aan dit soort onderwerpen. Nu, ik heb kort op de bal gespeeld. Het boek is al drie weken uit en het is nog steeds volledig. (lacht) Ik heb om de twee à drie jaar een update van dit boekje gepland en heb nu al een mapje klaarstaan voor updates.»

Veto: Zweert u enkel bij Google?

de Grooff: «Neen, ik heb ze allemaal onderzocht, maar het is gewoon veel handiger om één zoekmachine efficiënt te gebruiken. Het is trouwens onmogelijk om tien zoekmachines even goed te beheersen, tenzij je er natuurlijk continu mee bezig bent. Maar Google is God natuurlijk niet, want er zijn heel wat blinde vlekken.»

"Studenten kunnen niet goed zoeken op het internet"

Katleen Gabriëls [bron: https--www.veto.be/jg31/veto3106/google.html]

--- Over (foto 2): Dirk de Grooff ---

Dirk De Grooff is a doctor in Communication Sciences (1978) and emeritus professor at the University of Leuven (KU Leuven), specialized in communication technology, online marketing, internet search strategies. He was head of Mintlab (Meaningful Interactions Lab) until September 2018, and was coordinator of IMS (Institute for Media Studies). He founded Mediacentrum KU Leuven (1987) and a number of companies, like HyperVision (1991, internet services and on line marketing, now Agency.com), U-sentric (2007, user experience and design) and Userplus (2009, software for usability testing, now Humix).

[source: https--soc.kuleuven.be/mintlab/blog/researcher/dirk-de-grooff]

DIRK DE GROOFF is hoogleraar aan het Departement Communicatiewetenschap van de K.U.Leuven en projectleider van het Mediacentrum K.U.Leuven.

[bron: https--www.davidsfonds.be/publisher/author/detail.phtml?id=254]

Professor Dirk de Grooff schreef 'Goochelen met Google'

Het godendom van Google

Professor Dirk de Grooff van het Leuvense Departement Communicatiewetenschap publiceerde onlangs bij Davidsfonds een handleiding voor 's werelds grootste zoekmachine Google. Goochelen met Google is geschreven voor elke internetgebruiker die zijn theoretische kennis wil verruimen en zijn zoekhandelingen middels specifieke opdrachten wil versnellen. Het handige formaat van het boek laat toe om het grijpklaar naast de PC te leggen. Achteraan heeft de Grooff een spiekkaart ingevoegd die leidt naar snelle en vruchtbare zoekresultaten.

Dirk de Grooff schreef al meerdere boeken om de internetgebruiker op weg te helpen. Ook met Goochelen met Google hoopt hij velen van dienst te zijn. Denk vooral niet dat u geen baat hebt bij dit boek, want volgens de auteur gebruikt de meerderheid Google niet efficiënt genoeg.

Veto: Wat was de drijfveer om dit boek te schrijven?

Dirk de Grooff: «Er zijn verschillende redenen. Ik ben zelf een redelijk fervente internetgebruiker. Ik doceer er een aantal cursussen over, zoals het vak 'Efficiënt zoeken'. Dat maakt het evident dat ik al meer dan tien jaar bezig ben met het zoeken op het internet. Het intrigeert me dat je er bijna alles snel op kan terugvinden. Dat is ook afschrikwekkend. Men leest vaak dat Google God is, omdat je er zoveel informatie op kan vinden en Google lijkt zo over de wereld te kunnen heersen.»

Veto: Is Google beter dan andere zoekmachines?

de Grooff: «Ja. Ten eerste omdat er een enorme database aan geïndexeerde pagina's is - dit zijn de webpagina's die door Google zijn gevonden en 'gescreend' worden op relevante trefwoorden. Ten tweede geeft Google relevantere resultaten. Daarvoor heeft de zoekrobot een vrij complex algoritme - dit is een formule - ontwikkeld dat berekent welke pagina's het best beantwoorden aan een bepaalde vraag. Bijvoorbeeld, als je zoekt naar het trefwoord 'hepatitis', dan zijn er een tiental criteria die uitmaken welke pagina's eerst verschijnen in de zoekresultaten. Dat zijn dan elementen als: waar staat het trefwoord? Hoe vaak komt het trefwoord voor? De relevantie wordt ook bepaald door het aantal links naar die pagina. Ook het aantal gebruikers dat op een link klikt, wordt geregistreerd, want Google gaat ervan uit dat veelbezochte pagina's interessante informatie bevatten. Al die dingen bepalen de ranking. Let wel, dit is geen waterdichte formule, maar vergeleken met andere zoekmachines is Google beter. Google past zijn formule ook vaak aan na nieuwe bevindingen. Zo zijn er een aantal website builders die de formule van Google proberen te kraken en hun websites daaraan aanpassen. Google tracht de formule telkens aan te passen, wat de term Google dancing heeft gekregen, in die zin dat Google eromheen tracht te dansen.»

Studenten

Veto: Kan het boek toegepast worden op andere zoekmachines?

de Grooff: «Voor een groot stuk wel, maar langs de andere kant ook niet. Twee jaar geleden heb ik het boek Snel en efficiënt zoeken op het internet geschreven en dat behandelde verschillende zoekmachines. Het idee was om telkens een andere zoekmachine te gebruiken afhankelijk van wat je zoekt. Ik ben op dat idee teruggekomen, omdat je nu via Google alles kan vinden, wat twee jaar geleden nog niet zo was. Het is bovendien interessanter om één goede zoekmachine te gebruiken. Google is heel erg uitgebreid geworden, maar bevat natuurlijk ook nog blinde vlekken. Zo kan je voor video's beter terecht bij AltaVista. Maar ik zou zeggen: begin bij Google en breid dan indirect verder uit naar andere zoekmachines.»

Veto: Is het boek niet handiger voor een persoon van middelbare leeftijd die nu pas met het internet geconfronteerd wordt dan voor een student die ermee is opgegroeid?

de Grooff: «Neen, want studenten kunnen eigenlijk niet goed zoeken op het internet. Het zijn zware internetgebruikers, maar ze kunnen niet efficiënt genoeg zoeken, met als gevolg dat ze te veel tijd verliezen. Men heeft bijvoorbeeld de neiging om eerder de zoekterm 'Alaska+hoofdstad' in te geven als men naar de hoofdstad van Alaska zoekt, terwijl men met de zoekterm "de hoofdstad van Alaska is" veel efficiëntere resultaten bekomt.»

Geen God

Veto: Hoe moeilijk was het om volledigheid na te streven? Het internet verandert iedere dag, dus de informatie is snel verouderd.

de Grooff: «Ja, dat is het frustrerende aan dit soort onderwerpen. Nu, ik heb kort op de bal gespeeld. Het boek is al drie weken uit en het is nog steeds volledig. (lacht) Ik heb om de twee à drie jaar een update van dit boekje gepland en heb nu al een mapje klaarstaan voor updates.»

Veto: Zweert u enkel bij Google?

de Grooff: «Neen, ik heb ze allemaal onderzocht, maar het is gewoon veel handiger om één zoekmachine efficiënt te gebruiken. Het is trouwens onmogelijk om tien zoekmachines even goed te beheersen, tenzij je er natuurlijk continu mee bezig bent. Maar Google is God natuurlijk niet, want er zijn heel wat blinde vlekken.»
"Studenten kunnen niet goed zoeken op het internet"

Dirk de Grooff, Goochelen met Google, Davidsfonds, Leuven, 144 p, 16.50 eur

Katleen Gabriëls [bron: https--www.veto.be/jg31/veto3106/google.html]
Numéro de l'annonce: m2108512959