Description
Robert Indiana, The Wall, zeefdruk op Velin uit The American Dream-portfolio, gemaakt in 1997, editie 395, niet gesigneerd, in goede staat, 55,8 × 42,5 cm.
Robert Indiana (1928-2018), De Muur, uit: De Amerikaanse Droom, 1989/1997.Zeefdruk in kleur op stevig Velin, 46,5 x 35,7 cm op 55,8 x 42,5 cm. Uit een editie van 395 exemplaren. Niet gesigneerd of genummerd.Herkomst: Privécollectie Nederland, Privécollectie Berlijn.Staat: Zeer goede staat. Kijk alstublieft goed naar de foto's, ze maken deel uit van de beschrijving van de staat. Over het algemeen zeer kleurvers.OverThe American Dream is een iconisch zeefdruk-portfolio van de Amerikaanse pop-art-kunstenaar Robert Indiana, dat in 1997 werd uitgebracht in een beperkte oplage van 395 exemplaren. Het werk combineert 30 krachtige drukken, waaronder zes handgesigneerde bladen, die Indianas centrale thema's zoals liefde, identiteit, consumptie, patriotisme en de Amerikaanse samenleving visueel samenvatten.Die stilistisch typische, kleurintense composities met typografie, cijfers en symbolen maken het portfolio tot een mijlpaal van de late pop-art en een begeerd verzamelobject op de internationale kunstmarkt. De editie is geproduceerd door het MFA Contemporary Atelier in Californië, aangevuld met kunstenaars-, uitgevers- en museum-proofs.BiografieDe schilder, graficus en beeldhouwer Robert Indiana wordt beschouwd als de belangrijkste vertegenwoordiger van de signaalkunst.Tot de wereld komt Robert Indiana, eigenlijk Robert Clark, in 1928 in New Castle/Indiana. De jongen wordt direct na de geboorte door het echtpaar Clark geadopteerd en brengt zijn jeugd door in de buurt van Indiana. Vanaf 1958 noemt Robert Clark zichzelf Robert Indiana.Indiana richt een atelier in op de Coenties Slip aan de Lower East River. Ook Ellsworth Kelly, Agnes Martin, James Rosenquist, Jack Youngerman, Ann Wilson, Charles Hinman en Fred Mitchell wonen hier - deze kunstenaars voelen zich verenigd in hun afwijzing van het gestische abstracte expressionisme.Vooral Ellsworth Kelly zet Robert Indiana (Robert Clark) een belangrijke stap in deze richting. De jonge kunstenaar schildert al snel zijn eerste werken in de strenge stijl van het Hard Edge (1957).In 1960 doet Robert Indiana een baanbrekende ontdekking: hij vindt sjablonen die worden gebruikt voor het labelen van transportkisten, en creëert daaruit de sjabloonachtige schrift als leidmotief voor zijn werken. De karakteristieke 'Signalkunst-Stil' van Robert Indiana ontstaat en verwijst al snel ook naar andere bronnen zoals bewegwijzering of jukeboxen. Daarmee komt Robert Indiana ook dichter bij de popart.In de jaren zestig wordt Robert Indiana zeer succesvol. Vooral zijn 'LOVE'-motief wordt een ware icoon van die jaren en wordt in 1970 zelfs omgezet in een monumentale sculptuur.Werken van Robert Indiana zijn te zien in belangrijke internationale musea, zoals het Israel Museum in Jeruzalem, het Museum Ludwig in Keulen of het Museum of Modern Art in New York. Robert Indiana woonde en werkte tot aan zijn dood in 2018 op het eiland Vinalhaven in Maine.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Lage veilingkosten
Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
24/7 meebieden in onze app
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Robert Indiana (1928-2018), De Muur, uit: De Amerikaanse Droom, 1989/1997.Zeefdruk in kleur op stevig Velin, 46,5 x 35,7 cm op 55,8 x 42,5 cm. Uit een editie van 395 exemplaren. Niet gesigneerd of genummerd.Herkomst: Privécollectie Nederland, Privécollectie Berlijn.Staat: Zeer goede staat. Kijk alstublieft goed naar de foto's, ze maken deel uit van de beschrijving van de staat. Over het algemeen zeer kleurvers.OverThe American Dream is een iconisch zeefdruk-portfolio van de Amerikaanse pop-art-kunstenaar Robert Indiana, dat in 1997 werd uitgebracht in een beperkte oplage van 395 exemplaren. Het werk combineert 30 krachtige drukken, waaronder zes handgesigneerde bladen, die Indianas centrale thema's zoals liefde, identiteit, consumptie, patriotisme en de Amerikaanse samenleving visueel samenvatten.Die stilistisch typische, kleurintense composities met typografie, cijfers en symbolen maken het portfolio tot een mijlpaal van de late pop-art en een begeerd verzamelobject op de internationale kunstmarkt. De editie is geproduceerd door het MFA Contemporary Atelier in Californië, aangevuld met kunstenaars-, uitgevers- en museum-proofs.BiografieDe schilder, graficus en beeldhouwer Robert Indiana wordt beschouwd als de belangrijkste vertegenwoordiger van de signaalkunst.Tot de wereld komt Robert Indiana, eigenlijk Robert Clark, in 1928 in New Castle/Indiana. De jongen wordt direct na de geboorte door het echtpaar Clark geadopteerd en brengt zijn jeugd door in de buurt van Indiana. Vanaf 1958 noemt Robert Clark zichzelf Robert Indiana.Indiana richt een atelier in op de Coenties Slip aan de Lower East River. Ook Ellsworth Kelly, Agnes Martin, James Rosenquist, Jack Youngerman, Ann Wilson, Charles Hinman en Fred Mitchell wonen hier - deze kunstenaars voelen zich verenigd in hun afwijzing van het gestische abstracte expressionisme.Vooral Ellsworth Kelly zet Robert Indiana (Robert Clark) een belangrijke stap in deze richting. De jonge kunstenaar schildert al snel zijn eerste werken in de strenge stijl van het Hard Edge (1957).In 1960 doet Robert Indiana een baanbrekende ontdekking: hij vindt sjablonen die worden gebruikt voor het labelen van transportkisten, en creëert daaruit de sjabloonachtige schrift als leidmotief voor zijn werken. De karakteristieke 'Signalkunst-Stil' van Robert Indiana ontstaat en verwijst al snel ook naar andere bronnen zoals bewegwijzering of jukeboxen. Daarmee komt Robert Indiana ook dichter bij de popart.In de jaren zestig wordt Robert Indiana zeer succesvol. Vooral zijn 'LOVE'-motief wordt een ware icoon van die jaren en wordt in 1970 zelfs omgezet in een monumentale sculptuur.Werken van Robert Indiana zijn te zien in belangrijke internationale musea, zoals het Israel Museum in Jeruzalem, het Museum Ludwig in Keulen of het Museum of Modern Art in New York. Robert Indiana woonde en werkte tot aan zijn dood in 2018 op het eiland Vinalhaven in Maine.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te bieden...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Livre dans toute la Belgique
vu 0x
sauvegardé 0x
Depuis 6 déc. '25
Numéro de l'annonce: a157460425
Mots-clés populaires
table de chevet art decoArt | Objets designdesign alessiwmf art nouveautabouret designbar art décodesign zanottaart de la tablebeeld the visitorthe visitor beeldjethe visitorbar art decomiroir designdesign annee 70obus 1917 dans Objets militaires | Généralgueuze belle vue vandenstock dans Marques de bièrevitre ibiza dans Vitres & Accessoiresauvents dans Auventsvavato dans Machines & Construction | Chariots élévateurs & Transport internegrond dessel dans Plantes | Jardinmoteur tracteur dans Tondeuses autoportéesqboard dans Isolation & Étanchéitékippen haacht dans Volatilesplatine k7 audio dans Decks cassettes