Description





BeschrijvingOriginele gravure uitgevoerd in etstechniek (mm 980 x 700, de afdruk inclusief marges).Gemaakt in Rome in 1778 door Giuseppe Vasi en ontworpen door dezelfde kunstenaar.Scenografisch uitzicht op de rechterzijde van de Vaticaanse Basiliek, tijdens de solenne parade van de Hoge Paus, levendig gemaakt door veel personages op de voorgrond.Onderaan in het midden een dedicatie aan de kardinaal Leonardo Antonelli, gevolgd door de titel en legenda met 26 verwijzingen naar de deelnemers aan het evenement: compagnieën van de borstwapens en cavalerie, Mule van Zijne Heiligheid, bisschoppen, aartsbisschoppen, patriarchen, protonotariën en referendarissen, eminente kardinalen, bisschoppen, priesters en diakens, zetel en paard van Zijne Heiligheid, kamermeester medici, en assistent-kamerheren, de opperste paus onder een parasol, ruiters te paard, pages, palfreniers, cursors en Zwitserse garde, enz.De processie van het pauselijk bezit, beschouwd als een religieuze triomf, ging langs de gebouwen van het oude Rome, vooral langs de triomfboog, die een grote symbolische waarde heeft: ze roepen onmiddellijk de continuïteit op tussen het keizerlijke Rome en dat van de pausen, tussen de oude en moderne triomfen, en dus de legitimiteit van de spirituele en politieke macht van de pausen. Niet alleen ging de processie onder bestaande boogconstructies door (die enkele eeuwen geleden talrijker waren dan de overgebleven exemplaren vandaag de dag), maar er werden ook tijdelijke houten, stucwerk en kartonnen triomfboogconstructies gebouwd: het hele parcours moest door deze triomfelementen worden gemarkeerd.Giuseppe Vasi, schilder, tekenaar, architect en graveur geboren in Corleone in 1710 en overleden in Rome in 1782.Na te hebben geoefend in schilderen in zijn land, verhuisde hij naar Rome en werd hij leerling van Sebastiano Conca, P. L. Ghezzi en dello Juvara. Hij verwierf faam als bekwame graveur door te werken voor vooraanstaande beschermheren zoals Ferdinando en Carlo III van Napels, Benedetto XIV. Hij was graveur aan het hof van Napels. Piranesi was zijn leerling.Goede conserveringsstaat van het papier en de afdruk. We wijzen op enkele lichte vlekken van foxing. Oude lijst van hout, geschilderd in grijs, met decoratieve reliëfwerkzaamheden.cfr. Benezit, tomo XIV, pag. 63.Goede staat van conservering, klein gescheurd dat niet in de ingreep wordt gerepareerd, enkele lichte tekenen van fixatie, verder een uitstekend exemplaar.Er wordt gegarandeerd nauwkeurige verpakking en verzending.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    Livre dans toute la Belgique
    vu 0x
    sauvegardé 0x
    Depuis 17 déc. '25
    Numéro de l'annonce: a157747129