Parfumerie Violet(Hofleverancier Keizerin van Frankrijk)1922

€ 6,50
Enlèvement ou Envoi
Verzenden voor € 2,70
490depuis 16 févr.. '24, 19:06
Partager via
ou

Caractéristiques

TypeAction
Période1920 à 1950

Description

Prioriteitsaandeel voor 500 Francs.
Niet geannuleerd, coupons 6-32 nog aanwezig.

Nota: Als voorbeeld, op foto 2 een zeepetiket (niet inbegrepen) uit de tijd als hofleverancier voor de laatste Keizerin van Frankrijk.

La Parfumerie Savonnerie Violet is een Frans parfumhuis opgericht in 1827 door Monsieur François-Étienne Violet in Parijs als één van de meest gerenomeerde binnen deze sector mede dankzij de overname van de heer Allard en Louis Claye in 1849, bekende groothandelaars van luxe zepen en parfums.
Hun palmares begon dan ook vroeg met een bronzen medaille in Parijs 1849, en een prijs tijdens een tentoonstelling in Londen 1851.
Eveneens werden ze hofleveranciers voor keizerin Eugénie en koningin Isabella II van Spanje.
Tijdens de wereldtentoonstelling in 1855 toonden ze een breed scala van exclusieve innovatieve producten waaronder zeep met Spaanse jasmijn, rumpomades, geurende essences voor zakdoeken, Crème de la Duchesse voor het haar, Jockey Club-essences, Pompadour-crème om rimpels te vervagen,...
In 1858 noemde de winkel ""À la Reine des abeilles - Maison Violet".
Ze lanceerde Thridace Royal Soap met slasap en honing, wat haar bekendste product zou worden.
De Wereldtentoonstelling van 1867 onderscheidde vooral Louis Claye, de directeur van het huis Violet.
Het jaar daarop ontwierp Jules Chéret de verpakking en de reclamecampagne.
New York wordt op zijn beurt veroverd, een Violet-dealer opent daar zijn deuren in Nassau Street, evenals Sint-Petersburg.

Bij de dood van Louis Claye, die eveneens voorzitter was van het Syndicat de la parfumerie française, was het huis Violet al één van de top tien grote Franse parfumhuizen.

Op de Wereldtentoonstelling van 1878 onderscheidde het huis Violet zich opnieuw.
In 1880 koos de schilder Giuseppe De Nittis ervoor om La Parfumerie Violet te vertegenwoordigen op de Boulevard des Capucines (Musée Carnavalet).

Rond 1885 verwierf Aaron-Marc Rehns het huis Violet en tijdens de Wereldtentoonstelling van 1900 tekende hij een franchiseovereenkomst met een Amerikaanse collega, wat het huis Violet naar hun hoogtepunt zal brengen.
Ondanks felle concurrentie van Franse bedrijven zoals Coty, Houbigant, Bourjois en Amerikaanse bedrijven zoals Richard Hudnut, won het huis van Violet de Grand Prix ex-æquo voor zijn parfum Ambre Royal.

Rehns koos ervoor om samen te werken met de Frank M. Prindle Company, een importbedrijf opgericht in 1885 en gevestigd in New York, gespecialiseerd in cosmetische producten.
Danzij Pindle volgde een re-branding van Violet naar Veolay en verwierven Violet/Veolay-producten tussen 1905 en 1929 in de Verenigde Staten een uitstekende reputatie op het gebied van luxe: er werden niet alleen parfums of cosmetica van Franse oorsprong verkocht, de flessen werden bijzonder zorgvuldig ontworpen, een combinatie van Baccarat en René Lalique, met kunstenaars zoals Lucien Gaillard, die in de jaren 1900, 1910 en 1920 werkzaam waren.
Op de tentoonstelling van 1925 won Violet opnieuw de Grand Prix met een bijzonder opmerkelijk assortiment: Sketch, Pourpre d'Automne, een semi-luxe compact en een "roterende lippenstift".

In juli 1928 werd een nieuw bedrijf opgericht, Veolay Inc., volledig gecontroleerd door het hoofdkantoor in Parijs en dat voornamelijk voormalige Prindle-medewerkers in dienst had. De crisis van 1929 trof niettemin het Amerikaanse merk, dat na 1933 leek te verdwijnen, nadat het alle vormen van reclame had opgegeven, een beslissing die hem fataal zou zijn geworden.

Aan de andere kant blijven de oorzaken van de achteruitgang van het merk in Frankrijk mysterieus.
Violet was in de jaren dertig nog zeer actief en produceerde aan de vooravond van de oorlog een tiental nieuwe parfums en verzorgingsproducten.
In 1947 tekende Roland Aubert de parfumcampagne Imagination.
Maar het merk raakte uitgeput en produceerde na 1955 geen nieuwe parfums meer, de laatste waarnaar wordt verwezen was Nuée Bleue.

Danzij drie enthousiastelingen verrees Violet opnieuw in 2017 en noemt tegenwoordig:
"Les Parfums de Violet"

Alle aangeboden aandelen worden verkocht zoals zichtbaar op foto's en zijn gegarandeerd 100% origineel.

Dit is een antiquarisch waardepapier zonder huidige beurswaarde.

Verzending: non-prior: 2,70€.
Gecombineerde zending met meerdere waardepapieren eveneens mogelijk.

P.S.Bekijk tevens mijn overige waardepapieren in aanbieding.
Numéro de l'annonce: m2081897569