Centrum management 9789071971587

€ 5,35
Envoi
Envoi pour € 2,95
20depuis 4 avr.. '23, 10:10
Partager via
ou

Caractéristiques

Auteur
ConditieZo goed als nieuw
Productnummer (ISBN)9789071971587

Description

BoekenBalie maakt van tweedehands jouw eerste keuze. Met een Trustscore van 4,8 (excellent) en 30 dagen retour garantie maken we dat iedere dag waar.

Titel: Centrum management
ISBN: 9789071971587
Conditie: Als nieuw

Dit boek gaat in óp de betekenis van centrurhmanagement in de hedendaagse praktijk. Groeiende problemen in ‘de * binnenstedelijke gebieden van Europese steden hebben -

geleid tot een aantal experimenten op dit gebied. ar AGE . „5 Vanuit verschillende ‘invalshoeken belichten 12 auteurs de belangrijkste + aspecten van’: centrummanagement. Per stedelijk gebied blijken er. grate. verschillen te bestaan wat - betreft doelen, participerende partijen, organisatorische structuren, financiën, planningsinstrumenten en. dergelijke. De bijdragen in dit boek bevattende nodige informatie om analytische “technieken te ontwikkelen voor een meer algemene benadering’ ten „behoeve van _centrum management.




Voorwoord

In november 1994 kwamen onderzoekers en andere betrokkenen bij elkaar op de Faculteit der Ruimtelijke Wetenschappen om van gedachten te wisselen over de mogelijkheden van centrummanagement, Centrummanagement was op dat moment al niets nieuws. In de academische literatuur werd het begrip centrummanagement al herhaaldelijk in de titels van artikelen gesignaleerd. Verschillende gemeenten in Nederland experimenteerden met centrummanagement of dachten er over een dergelijke organisatiestructuur te gaan gebruiken. Echter, hoe meer het concept met al haar intrinsieke waarden werd bediscussieerd, des te duidelijker werd het dat twee conclusies in ieder geval getrokken moesten worden. Allereerst werd duidelijk dat centrummanagement een benadering is die in staat blijkt te zijn op unieke wijze verschillende, reeds bekende elementen, te herbergen en hen kan laten versmelten in het managen van de binnenstad. Voorheen gebeurde dat binnen de verschillende en van elkaar gescheiden organisaties, met gescheiden beleid, doelen en instrumenten. Ten tweede werd beseft dat de kracht van deze variatie tegelijkertijd een zwakte was. Immers, in de praktijk betekende dit dat de interpretatie van een dergelijke organisatiestructuur sterk kon verschillen.

De voor u liggende publikatie tezamen met de studiedag vormen een poging het begrip centrummanagement te definiëren en af te bakenen. Onze doelstelling is de kracht van centrummanagement, het eclectische karakter, onder ogen te doen zien, hetgeen tot nu toe helaas achterwege is gebleven. De lezer/lezeres van de in deze publikatie opgenomen bijdragen, zal weinig moeite hebben het eclectische karakter van centrummanagement waar te nemen. De vraag zal echter rijzen wat nu de overeenkomst tussen de verschillende hoofdstukken is (buiten het feit dat het woord centrummanagement in de titel voorkomt).

Voldoende is het op dit punt aan te geven dat de essentiële overeenkomst integratie is, een woord dat in vrijwel alle bijdragen voorkomt. Wil de term echter bruikbaar zijn in deze context dan dient integratie in vier verschillende betekenissen voor te komen, namelijk structureel, sectoraal, organisatorisch en politiek. Dat betekent dat de centrale gebieden van steden benaderd worden als gebieden waar vormen en functies
voorkomend in een brede variëteit en naast elkaar bestaand, managemen nodig hebben door middel van nieuwe organisatorische kaders waarbinnen publieke en private belangen, doelen en methoden worden gecombineerd,

Geheel verschillende bijdragen in deze publikatie bevatten, hoewel gericht op verschillende aspecten van deze integratie, allen potentieel voor em completere definitie. De hoofdstukken één en drie, geschreven door respectievelijk G.J. Ashworth en J.P,.H, Bolk zijn ideologisch van aard «a proberen op verschillende manieren antwoord te geven op vragen als 'voor wat’ en ‘voor wie’ is de binnenstad bedoeld? De hoofdstukken twee (CJ, de Boer), zeven (J. Oosterman) en negen (P.R.A. Terpstra) behandelen specifieke functies namelijk transport, vermaak en detailhandel, terwij hoofdstuk vijf (G. Allaert) en zes (E. Ennen) de functionele processen is relatie brengen met fysieke vormen. Het leeuwedeel van de hoofdstukken (L. Oost, H. Voogd, M.M. Seip, G. Heins en A.M. Turk) behandel echter de organisatorische structuren van de besluitvorming.

Er is hier en daar sprake van enig cynisme, geboren uit wanhoop, te herkennen net onder de oppervlakte van een aantal bijdragen. Immers, de binnensteden van westerse steden zijn de meest geplande gebieden op de aardbol. Politieke initiatieven hebben elkaar opgevolgd, van ee optimistisch enthousiasme, door toepassing en soms overname aks conventionele wijsheid, tot een ultieme overdracht van het overblijfsel vaa een onmogelijke planningsgeschiedenis. Iets moet toch werken en ieder idee, al draagt het slechts de geur van iets nieuws, verdient een kans.

De sleutelvraag, de enige vraag echt van belang is natuurlijk ‘werkt het”. In de gezette stap benadrukken we slechts dat, om een dergelijke vraag kunnen beantwoorden, een definitie van centrummanagement in termen vaa karakteristieken en reële verwachtingen, noodzakelijk is. Een volgende stap dient echter te worden gezet om zowel de horizon van onderzoek ® verbreden als de analyse te verdiepen. We zijn ons bewust van de paradok dat terwijl alle bijdragen in deze publikatie, met slechts een enkelt uitzondering, het resultaat zijn van de Nederlandse planningservaritg; waarbij gebruik is gemaakt van de hedendaagse Nederlandse praktijk, # realiteit van de zich ontwikkelende binnenstad internationaal is, De treùs en processen die verantwoordelijk zijn voor de Nederlandse binnenstedé® maar ook de benaderingen die zijn ontwikkeld om binnensteden U


managen, zijn niet uniek voor ons land, Naast het vergaren vvan ergelijkbare stedelijke cases van oversenkomstige samenlevingen van heen, zijn WO druk met het ontwikkelen van analytische technieken ons st die ene vraag te kunnen beantwoorden. Als de bijdragen in deze publikatie ons, of anderen kunnen helpen, bovenstaande te bereiken dan zijn wij tevreden.

G.J. Askworth 1995

Waarom je bij BoekenBalie moet zijn voor al je tweedehands boeken:

  • Bestel je voor 15:00 uur? Dan vliegt het dezelfde dag nog jouw kant op!
  • Meer dan 400.000 tweedehands boeken om uit te kiezen
  • We checken alle boeken eigenhandig
  • Vanaf 40 euro of bij 4 boeken is de verzending op onze rekening
  • 30 dagen retourgarantie


Numéro de l'annonce: a121940952