Pingu en zijn vrienden|Artis-Historia

€ 2,00
Enlèvement ou Envoi
Verzenden voor € 4,94
1190depuis 17 déc.. '23, 19:07
Partager via
ou

Caractéristiques

ÉtatComme neuf
TypeFiction général
Âge4 ans
Destiné àGarçon ou Fille
Année (orig.)1991

Description

||boek: Pingu en zijn vrienden||Artis-Historia

||door: Artis-Historia

||taal: nl
||jaar: 1991
||druk: ?
||pag.: 40p
||opm.: hardcover|zo goed als nieuw

||isbn: N/A
||code: 2:000304

--- Over het boek (foto 1): Pingu en zijn vrienden ---

Pingu is een vrolijke en ondeugende pinguïn die met zijn vrienden allerlei leuke en grappige avonturen beleeft. Er valt zoveel pret te beleven op de zuidpool dat je zult bibberen van plezier! Pingu is een kleine, schattige pinguïn die ook wel eens uit is op kattenkwaad. Hij woont in een iglo met Mama en Papa en zijn zusje Pinga. Samen met Robby de zeehond en zijn vriendjes Pingi en Pingo beleeft hij dolle sneeuwpret. Hij houdt van ijsschaatsen, vissen, sneeuwballen gooien, verstoppertje, taartjes en pannenkoeken. Pingu spreekt Pingulees: de schattige geluidjes die hij voortbrengt behoeven geen vertaling voor de kleintjes. WAAK ... ! Pingu en zijn vrienden is gericht op het spelenderwijs leren. De kinderen zullen maar al te graag met hun vertrouwde vriend op verkenning gaan, want de leeractiviteiten en spelletjes zijn hen echt op het lijf geschreven.

[bron: https--www.bol.com]

Pingu (vanaf 1990)

Deze klei-animatie over de grappige pinguïn Pingu is midden jaren '80 bedacht door de Zwitsers Erica Bruggeman en Otmar Gutmann. Pingu woont op de Zuidpool, samen met zijn ouders en zijn kleine zusje Pinga. Het gezin woont in een iglo die van buiten klein lijkt maar van binnen heel ruim is. Pingu is vaak ondeugend, maar niemand kan lang boos op hem zijn. De beste vrienden van Pingu zijn Pingo, ook een pinguïn, en Robby de zeeleeuw. Op school heeft Pingu ook nog een vriendinnetje, Pingi. Pingu is over de hele wereld populair, ook in Nederland, waar hij regelmatig te zien is in Villa Achterwerk.

Nasynchronisatie is nergens nodig want de pinguïns spreken een eigen onverstaanbaar taaltje, dat toch begrijpelijk is. De Italiaan Carlo Bonomi heeft voor de eerste reeks alle stemmen ingesproken, zoals hij dat ook voor La linea heeft gedaan. In Zwitserland heeft Pingu zelfs zijn eigen postzegel gekregen, wat niet zo vreemd is omdat Pingu's vader postbode is. In 2001 zijn de makers gestopt met het maken van nieuwe filmpjes. De rechten zijn verkocht aan het Britse HIT Entertainment, dat onder andere Bob de Bouwer maakt. Behalve met het uitbrengen op dvd en video van Pingu zijn er in dit bedrijf in 52 nieuwe afleveringen gemaakt in 2004.

[bron: https--kindertvgeheugen.nl/series/serie-overzicht/2143-pingu]

--- Over (foto 2): Artis-Historia ---

Artis-Historia was een Belgische uitgeverij, bekend voor haar systeem van spaarpunten.

De uitgeverij ontstond in 1976 uit de fusie van de uitgevers Artis en Historia, ontstaan na de Tweede Wereldoorlog. Artis-Historia verkocht niet-geïllustreerde boeken, die de koper kon aanvullen met afzonderlijk inplakbare foto's die men kon verkrijgen door spaarpunten. Die zogenaamde "Artis-punten" werden verzameld via de verpakking van producten van diverse Belgische en internationale distributiemerken en konden in inruilcentra of enkele boekhandels, zoals Standaard Boekhandel, worden ingewisseld voor illustraties. De uitgaven van Artis-Historia waren hoofdzakelijk culturele en educatieve non-fictie. Men publiceerde onder meer de reeks Artiscoop, die in ringmappen kon verzameld worden.

Sinds het begin van de jaren 90 kende de uitgever financiële problemen. In 2001 werd Artis-Historia gekocht door Vicindo, het marketingfiliaal van De Post. Volgens cijfers van dat jaar verzamelden zo'n 1,25 miljoen Belgische gezinnen de punten en van de 1,25 miljard verspreide punten keerden er meer dan 260 miljoen terug. De post wijzigde nog de formule in een systeem waar punten een geldwaarde kregen, maar Artis-Historia bleef verlieslatend.

In 2003 werd Artis-Historia nog verkocht aan de Nederlandse groep ECF, maar in 2004 ging het failliet.

Sedert 2015 is de nieuwe eigenaar met een nieuwe reeks begonnen, voornamelijk rond (huis)dieren.

[bron: wikipedia]

Landenreeks Artis-Historia, Brussel [2013-03-28]

De reeks heeft gelopen van de jaren zestig tot en met de jaren negentig van de vorige eeuw, zodat het aantal verschillende titels dat er in verschenen is in de tientallen loopt en de hieronder genoemde boekdelen slechts een bescheiden bloemlezing vormen.

  • De Bijbelse Wereld
  • Afrika -- Woestijn Steppe Oerwoud
  • Brazilie
  • Griekenland
  • Angkor
  • Zoo-Oost-Afrika
  • Nepal
  • Perzie
  • Turkije
  • Arabie
  • Eilanden in de Indische Oceaan
  • U.S.S.R.
  • Marokko
  • Centraal-Amerika
  • De Stille Oceaan

De uitgever Artis-Historia ontstond in 1976 als een fusie van de eerdere Artis en Historia en gaf ook andere reeksen uit, allemaal volgens dezelfde techniek. Artis-Historia was een Belgisch marketinginstrument dat werkte met verzamelpunten op verpakkingen van verschillende merkproducten. Wanneer de consument een zeker quantum aan punten bijeen had geknipt en verzameld, kon hij deze in de exclusieve inruilcentra van Artis-Historia inruilen voor een set kleurenplaatjes of chromo's, die als illustratie hoorden bij een boek waarin de prenten konden worden ingekleefd en dat in distributiecentra kon worden aangekocht. Voor de consument resulteerde dit alles in een fraai geïllustreerd album. Het hele opzet van Artis-Historia was dan ook promotie en verkoopsprikkel voor de producten die deelnamen en verzamelpunten aanboden op hun verpakkingen.

Soubry, producent van bloem en afgeleide producten als deegwaren, hanteerde een eigen promotiesysteem met punten en chromo's onder de titel: "Meesters der Schilderkunst". Andere producenten boden de chromo's of kleurenprenten onmiddelijk aan in hun verpakkingen zoals bvb. bij repen chocolade.

Naast de hier behandelde landenreeks van uitgeverij Artis-Historia werden nog volgende memorabele reeksen uitgegeven: 's lands glorie; een overzicht van de vaderlandse geschiedenis, de Kastelen van België, de Musea van de Wereld met overzichten van schilderkunst, de Natuur en Vogelreservaten van België, de Steden van België, de Kunststeden edm.

Uit de aard van het opzet blijkt dat vooral die onderwerpen aan bod kwamen die aanleiding gaven tot een verantwoord gebruik van gekleurde illustraties. Deze illustraties konden de vorm aannemen van kleurrijke reproducties van klassieke schilderwerken tot artistieke kleurenfotografie van monumenten en landschappen edm.

Een van de laatste reeksen van Artis-Historia is een reeks jaarboeken onder de titel "Wereld in Beweging", die liep van 1988 tot 2001 en waarvan een volkomen gedrukte versie als bonus werd aangeboden aan de zgn. Arcopar-aandeelhouders van de financiële instelling BACOB.

De uitgever Artis-Historia geraakte vanaf begin jaren negentig in de financiële problemen, ondermeer omdat het promotieysteem met uit te knippen spaarpunten als verouderd werd beschouwd en vervangen door consumentenkaarten als "Happy Days", waarop spaarpunten digitaal verzameld konden worden en nadien aangewend voor kortingen op een ruim aanbod aan producten en diensten. In 2004 werd de uitgeverij failliet verklaard en opgedoekt.

In het najaar van 2015 werd aangekondigd dat uitgeverij Concrea in samenwerking met supermarktketen Carrefour opnieuw een spaaractie met Artis-punten op touw zet.

Eric Verdonck [bron: http--debelezenkater.blogspot.com/2013/03]

Herlancering Artis-Historia slaat aan [2017-08-24]

Artis-Historia verkoopt jaarlijks 75.000 boeken, zowel in Vlaanderen als in Franstalig België. Er zijn 150.000 omruilingen per jaar voor stickers of kortingen. Daaruit besluit uitgever Philip Gielkens dat zijn herlancering van het ter ziele gegane merk Artis-Historia geslaagd is.

Punten van Artis-Historia op huishoudproducten worden uitgeknipt en gespaard om dan omgeruild te worden voor stickers die je in prentenboeken kan kleven. "Het aantal producten waarop je punten vindt en de winkels waar de mensen de boeken kunnen aanschaffen, zijn ook blijven groeien. We zitten al aan 650 servicepunten over heel België", zegt Gielkens.

Carrefour en Blokker

Tussen 1948 en 2004 was het sparen van Artispunten voor kleurrijke prentenboeken bijna een volkssport in België. Zo waren er omstreeks 2000 nog 1,25 miljoen gezinnen in ons land die de punten bij de huishoudproducten bleven uitknippen en verzamelen.

"We zijn twee jaar geleden gestart met producten van de supermarktketen Carrefour", zegt Gielkens, "maar intussen zijn ook de winkels van Blokker erbij gekomen. En we hebben plannen om onze website te revampen. Er zal daarbij ook ruimte zijn voor educatieve games."

"Ik ben vooral blij dat we in heel België actief zijn, de punten en de prentenboeken zijn te vinden van Koksijde tot Couvin in de Ardennen", zegt Gielkens.

[bron: https--www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170824_03032757]
Numéro de l'annonce: m2059302339