Peter Benoit -De Schelde 14 October 1917-

€ 15,00
Enlèvement ou Envoi
660depuis 21 nov.. '22, 22:45
Partager via
ou

Caractéristiques

OriginePays-Bas

Description

Een levensbeeld door Emmanuel de Bom

Ontstaansgeschiedenis :
Peter Benoit begon de compositie van zijn romantisch-historisch oratorium De Schelde enkele weken vóór zijn officiële aanstelling als directeur van de Antwerpse stedelijke muziekschool (het latere Koninklijk Vlaams Conservatorium). Voor het libretto werkte hij samen met de schrijver Emanuel Hiel (1834-1899) die hem ook de teksten leverde voor de cantate Lucifer (1866), het zangspel Isa (1867), de cantate Hymnus aan de schoonheid (1882) en voor vele liederen en koren.
De Schelde kadert helemaal in het romantisch nationalisme waarbij kunstdisciplines, in casu muziek en poëzie, een identiteitsvormende en veelal ook een didactisch-moraliserende functie hadden. Door het gebruik van historische figuren, periodes en evenementen werd een gemeenschappelijk roemrijk verleden geconstrueerd, dat voor een gemeenschappelijke identiteit moest zorgen. Het opvoeren van Willem van Oranje, het herhaaldelijke gebruik van het Wilhelmus en het in het slotvers gelijkstellen van het zogenaamde vrije vaderland met Nederland maken duidelijk dat Benoit en Hiel hier niet alleen cultuurflamingantische intenties hadden, maar ook hun orangistische sympathieën wilden ventileren. Tegelijkertijd streelden de auteurs ook het Antwerps stedelijk chauvinisme. Met De Schelde bezingt Benoit de levensader van Antwerpen, de stad waarin hij sinds zijn benoeming tot directeur woonde.
Sinds op 16 juli 1863 de Nederlandse tolheffing op de Schelde was afgekocht, kon de metropool zich als havenstad sterk ontwikkelen.
De creatie vond op 22 februari 1869 plaats in het Antwerpse Théâtre français (de huidige Bourlaschouwburg) dat tot de nok gevuld was. Benoit, die de creatie dirigeerde, had een uitstekende zangersbent ter zijner beschikking met twee toen nog jonge zangers die de volgende decennia zijn composities dikwijls zouden uitvoeren, met name de sopraan Valentine Degive-Ledelier (1846-1912), een leerlinge van zijn muziekschool, en de fameuze bariton Emiel Blauwaert (1845-1891). Voor het koor kon hij een beroep doen op meer dan tweehonderd zangers van de Antwerpse muziek- en concertvereniging Société de Musique. De première was bijzonder succesvol: al na het tweede deel kreeg Benoit een staande ovatie. (JD)

103 pagina's. Boek in redelijke staat (enkele foto's ontbreken)
Antwerpen De Nederlandsche Boekhandel  1917

Verzending met bpost vanaf 4,40 euro
Ophaling in regio Antwerpen
Numéro de l'annonce: m1913118913