Wilhelm Busch: Zes mooie gebonden pockets met omslag€ 19,00
Saskia de Bodt: Halverwege Parijs. Brussel dus
€ 39,00
Enlèvement ou Envoi
Verzenden vanaf € 3,99
170depuis 24 avr.. '24, 11:07
Caractéristiques
ÉtatUtilisé
ThèmePeinture et dessin
Année (orig.)1995
AuteurSaskia de Bodt
Description
Saskia de Bodt: Halverwege Parijs.
Willem Roelofs en de Nederlandse schilderskolonie in Brussel 1840 – 1890.
In de tweede helft van de negentiende eeuw trokken veel jonge Nederlandse schilders naar de Belgische hoofdstad. Ze hadden daar verschillende redenen voor. Brussel was in die tijd een stad met een zeer gunstig kunstklimaat. Het Brusselse kunstleven was bovendien sterk georiënteerd op Parijs, zodat de nieuwste ontwikkelingen er direct verwerkt werden. Er was sprake van een echte kolonievorming. Een centrale plaats had Willem Roelofs, die veertig jaar in de Belgische hoofdstad woonde, voorts zijn te noemen de dierschilder Jan de Haas, de schilderende tweelingbroers David en Pieter Oyens, de etser/tekenaar Charles Storm van 's- Gravesande en later ook de vernieuwingsgezinde Jan Toorop.
In ‘Halverwege Parijs’ komen alle aspecten van het Brusselse kunstleven aan de orde die voor de Nederlandse kolonie van belang zijn geweest: de academie, de musea, de salons en de kritiek. Een apart hoofdstuk is gewijd aan de verschillende (avant-garde)verenigingen uit de periode vóór Les Vingt, waar de Nederlanders een duidelijk stempel op hebben gedrukt. In Deel II wordt onder meer de kring rond Willem Roelofs nader uitgediept, een schilder die vanuit Brussel mede aan de wieg heeft gestaan van de Haagse School. Met 159 reproducties van schilderijen, namenlijsten van kunstenaars, Summery, Zusammenfassung, bibliografie, register. Standaardwerk. Paperback, 329 pagina’s. Uitgegeven in 1995 door Snoeck-Ducaju & Zoon.
Willem Roelofs en de Nederlandse schilderskolonie in Brussel 1840 – 1890.
In de tweede helft van de negentiende eeuw trokken veel jonge Nederlandse schilders naar de Belgische hoofdstad. Ze hadden daar verschillende redenen voor. Brussel was in die tijd een stad met een zeer gunstig kunstklimaat. Het Brusselse kunstleven was bovendien sterk georiënteerd op Parijs, zodat de nieuwste ontwikkelingen er direct verwerkt werden. Er was sprake van een echte kolonievorming. Een centrale plaats had Willem Roelofs, die veertig jaar in de Belgische hoofdstad woonde, voorts zijn te noemen de dierschilder Jan de Haas, de schilderende tweelingbroers David en Pieter Oyens, de etser/tekenaar Charles Storm van 's- Gravesande en later ook de vernieuwingsgezinde Jan Toorop.
In ‘Halverwege Parijs’ komen alle aspecten van het Brusselse kunstleven aan de orde die voor de Nederlandse kolonie van belang zijn geweest: de academie, de musea, de salons en de kritiek. Een apart hoofdstuk is gewijd aan de verschillende (avant-garde)verenigingen uit de periode vóór Les Vingt, waar de Nederlanders een duidelijk stempel op hebben gedrukt. In Deel II wordt onder meer de kring rond Willem Roelofs nader uitgediept, een schilder die vanuit Brussel mede aan de wieg heeft gestaan van de Haagse School. Met 159 reproducties van schilderijen, namenlijsten van kunstenaars, Summery, Zusammenfassung, bibliografie, register. Standaardwerk. Paperback, 329 pagina’s. Uitgegeven in 1995 door Snoeck-Ducaju & Zoon.
- Vrij zeldzaam boek. € 39. Boeken die ik te koop aanbied zijn geschonken en de opbrengst gaat naar een ontwikkelingsproject in Mauretanië van de Stichting Silent Work.
Numéro de l'annonce: m2107669458
Mots-clés populaires
Arts plastiques dans Livresconnaissance des arts dans Livrespalais des beaux arts dans Livrestintin art dans Livresart ceramique dans Livresart antique dans Livreslivre art dans Livresart afrique noire dans Livresart nouveau dans Livreslot art in Livreschambre de culture occasionlampe de culturebox culture2ememainkit culture16x50 in TV, Hi-fi & Vidéopetit aquarium in Animaux & Accessoiresgolf 1 dans Hobby & Loisirs créatifs18 carats dans Bijoux, Sacs & Beautévito koelwagen