531) Wim Delvoye knockin' on heaven's door

Faire une offre
Enlèvement ou Envoi
Verzenden vanaf € 3,99
493depuis 11 avr.. '24, 12:46
Partager via
ou

Caractéristiques

ÉtatUtilisé
ThèmePeinture et dessin

Description

Wim Delvoye is een Belgisch neo-conceptuele kunstenaar die zich kunsthistorische stijlen en motieven toe-eigent en deze gebruikt om triviale maar toch onconventionele objecten te sublimeren, waarbij hij op een intelligente en verbazende wijze filosofische ideeën, een intrinsiek materiaalgebruik, moderne technieken en een liefde voor vakmanschap combineert.
Vanaf het begin van de jaren tachtig profileert hij zich met opgemerkte werken: strijkplanken en schoppen beschilderd met heraldische motieven, Delftse patronen op gasflessen, glas-in-loodramen in voetbalgoals,etc. Zijn werken zijn als het ware hybrides, spelend met de tegenstelling tussen hoog en laag, tussen hedendaagse kunst en popcultuur, waarbij ambacht en concept worden gecombineerd, en ernst tegenover ironie wordt uitgespeeld.
Vanaf de jaren negentig radicaliseerde Delvoye de kritische functie van de kunst door de grenzen van de commodity-kunst te verkennen, onder andere door levende varkens te tatoeëren en zijn Cloaca-project op te zetten: kamergrote installaties die het menselijke spijsverteringsstelsel simuleren zijn het, en die zo de nutteloosheid van de menselijke natuur thematiseren. Tegelijk tast hij zo ook de ambivalente relatie tussen kunst en commercie af.
Hoewel er ondertussen al tien verschillende versies geproduceerd zijn, waarvan er één permanent tentoongesteld wordt in het MONA-museum in Tasmanië, zegt Delvoye dat hij gewoon “iets ingewikkelds, moeilijk te maken en zonder doel” wilde maken. Een lichaam zonder ziel. Verwijzend naar de strontschilderijen van Jacques Lizène of Merda d'Artista van Pierro Manzoni, gaat het Cloaca-project verder dan het domein van de kunst en omvat het ook dat van wetenschap, technologie en economie.
De kunstenaar probeerde zelfs Cloaca op de aandelenmarkt te noteren en liet de machine zijn eigen converteerbare obligaties uitgeven. Deze ironie jegens de kapitalistische economie (en die van de kunstwereld in het bijzonder) lokt een breed scala aan reacties uit bij haar publiek over de hele wereld, wat misschien wel de belangrijkste bestaansreden van het werk zou kunnen zijn?
Voortdurend heen en weer slingerend tussen antagonistische domeinen zoals het heilige en het profane, het lokale en het mondiale, confronteert Delvoye op sarcastische wijze de verschillende mythen die onze hedendaagse samenleving voeden, van religie, over wetenschap tot kapitalisme, telkens via een onverwachte hybridisatie. Delvoye beschouwt deze emulsificatie als het recept voor zijn creativiteit en productie.
Ook met de reeks Gotische werken die hij sinds begin van de jaren 2000 ontwikkelt bewandelt Delvoye een dunne lijn tussen het verkennen van artistieke stijlen uit het verleden en monumentaliteit. Door de middeleeuwse gotiek te benadrukken, maar deze te interpreteren met hedendaagse thema's en industriële technieken, streeft hij eigenlijk naar een nieuwe vorm om de hedendaagse architectuur uit te dagen. De decoratieve motieven en ornamenten worden niet zozeer gebruikt als vormelijke referenties, maar als een manier om nieuwe patronen van waarde en duurzaamheid te creëren in deze moderne tijden.
Prominent vertegenwoordigd in deze Gotische werken zijn levensgrote bouwmachines versierd met gotische ornamenten, gefabriceerd in laser-gesneden staal. In deze werken combineert hij kleine en grootschalige stukken om zo monumenten van alledaagsheid te creëren zoals vrachtwagens, bulldozers en cementmolens. Gotiek wordt gebruikt als een grondstof, waarin hij een vrouwelijke toets en de subtiliteit van het Gotische kantwerk vermengt met über-mannelijke objecten, het historische aan het futuristische koppelt, de materialiteit laat oplossen in de structuur, en zo een herinterpretatie biedt van kunstwerken uit het verleden, dit alles met een geamuseerde blik op de hedendaagse samenleving. De kunstgeschiedenis exploreren en onderzoeken, en tegelijkertijd de schoonheid van alledaagse voorwerpen onthullend, Wim Delvoye eigent zich op deze manier -met een barok gebaar tussen hulde en oneerbiedigheid- de motieven toe die hem inspireren.

Boek in de staat zoals te zien op de foto's (mooie staat, enige gebruiks , ouderdomssporen aan buitenkant)

Mensen vragen vaak "wat vraagt u ervoor?".ik zeg daarop bied gewoon hetgeen u minstens denkt dat het waard is dan hoeft u zich nooit te beklagen dat u er iets teveel voor gegeven hebt indien u bod zou aanvaard worden.

In principe stuur ik niets op daar de meerderheid van mijn aanbiedingen breekbaar zijn--uitzonderingen kunnen gemaakt worden voor minder breekbare items of op risico van de koper (verzendenkosten via Bpost naar afhaalpunt in BELGIE = 5 euro)
Buitenland zie tarieven site Bpost
Biedingen zijn niet met verzendkosten inbegrepen )
Numéro de l'annonce: m2102975552