Dirk Bouts (ca. 1410 - 1475) een Vlaams primitief te Leuven

€ 39,00
Enlèvement ou Envoi
941depuis 19 oct.. '23, 10:52
Partager via
ou

Caractéristiques

ÉtatComme neuf
ThèmePeinture et dessin
Année (orig.)1998
AuteurMaurits Smeyers

Description

Dirk Bouts (ca. 1410 - 1475) een Vlaams primitief te Leuven - Maurits Smeyers
Tentoonstellingscatalogus
Sint-Pieterskerk en Predikherenkerk te Leuven ( 16 september – 6 december 1998)

Uitgeverij : Peeters Leuven
Taal : Nederlands
Kenmerken : 24.5X32 X5 cm, 3630 gram, 590 pag, °1998
Cover : Linnen hardcover met omslag
Staat : Omslag sporen gebruik (achterzijde) Harcover en boek zelf zijn in perfecte zelfs nieuwstaat (zie foto’s)
GEEN aantekeningen, markeringen ….
ISBN : 90 429 0661 8

INHOUD :

Organisatie, werkgroepen en bruikleengevers
Woord vooraf door Maurits Smeyers

BIJDRAGEN :

MAURICE SMEYERS :
Dirk Bouts, een Vlaams primitief te Leuven
JACOB WISSE :
Distinguishing between Bouts and Stuerboout as Official City Painters
MAURITS SMEYERS
The Living Bread. Dirk Bouts and the Last Supper
JAN VAN LIER :
Een vrome herenmaaltijd in Leuven. Theologische analyse van het Laatste vondmaal
AIME EN HENRI PAUWELS :
Dirk Bouts Laatste Avondmaal, een belangrijk keerpunt in de evolutie van de perspectief in de schilderkunst van de Nederlanden
BERT CARDON :
Typologische beeldvoorstellingen in de late 15de en de vroege 16de eeuw
BARBARZ BAERT :
Eenduidig dogma, veelzijdig beeld. Omtrent de mystiek wijnpers
KATHARINA SMEYERS :
De marteling van de H. Erasmus. Een speurtocht naar inspiratiebronnen en navolgingen
CYRIEL STROO EN RITA VAN DOOREN :
“Wat hemlieden toebehoort die vonesse wijzen zullen”. Bouts werkvoor het Leuvense stadhuis in een ruimer perspectief.
JACOBA VAN LEEUWEN :
“Een tafereel van ons Heeren oordeele”. De functie en de betekenis van een Laatste Oordeelsvoorstelling in een middeleeuwse raadzaal
ANKE ESCH :
Het boogmotief bij de Vlaamse primitieven. Een synthese
RAYMOND VANUYTVEN :
De prijs van de schilderijen van Dirk Bouts
LEO VAN BUYTEN :
Economische kanttekeningen bij Dirk Boutsen het 15de eeuwse Leuven
BRIGITTE DEKEYSER :
“Waar Abraham de mosterd haalde”. Over kunstenaars en hun adviseurs in Leuven tijdens de 15de eeuw
MIREILLE MADOU :
Realia, graadmeter voor de vestimentaire symboliek. Bijdrage tot een verdere analyse van de “Boutsgarderobe”
DOMINIQUE VANWIJNSBERGHE :
Polysémie du “langage des fleurs” chez Bouts.
HELENE MUND :
La copie chez les Primitifd flamands et Dirk Bouts
YVETTE BRUIJNEN :
De vervlogen taal van Dirk Bouts. Nieuwe tendensen inde 16de eeuwse Leuvense schilderkunst
J.R.J. VAN ASPEREN DE BOER :
Observations on Underdrawing and the Creative Process in Some Dirk Bouts Paintings
PASCALE SYFER-D’ OLNE, HELENE VEROUGSTRAETE ET ROGER VAN SCHOUTE :
La justice d’Otton. Panneaux et cadres
ROGER VAN SCHOUTE, HELENE VEROUGSTRAETE, DIANE DE CROMBRUGGHE :
Les chefs de Saint Jean-Baptiste attribués à partir de l’étude de l’état matériel
FRANS DOPERE :
Nieuwe onderzoeksmethoden in de studie van de 15de eeuwse architectuur. De steenhouwchronologie en het onderzoek van de steenmerken. De bouwgeschiedenis van de gotische Sint-Pieterskerk te Leuven.
LILIANE MASSCHELEIN-KLEINER, LIVIA DEPUYT-ELBAUM, REGINE GUISLAIN-WITTEMANN, NICOLE GOETHGEBEUR ET ROBERT GHYS :
La restauration du triptyque du Saint Sacrement de Dirk Bouts


Ter info :
Voor 1448, toen de plannen voor een nieuw stadhuis volop in ontwikkeling waren, kwam Dirk Bouts (ca. 1410-1475) te Leuven toe.
Alhoewel hij niet in die stad was geboren, toch is zijn naam er vast mee verbonden, en dankzij hem bekleedt de Dijle-stad een vooraanstaande plaats in de geschiedenis van de Vlaamse primitieven.
Als getuige van de bouw van het stadhuis en als medewerker aan de stoffering van de interieurs verdient hij dan ook de nodige aandacht in het feestjaar waarin de 550ste verjaardag van de eerstesteenlegging van dat pronkjuweel van de Brabantse laatgotiek wordt herdacht.
In de kunsthistorische literatuur is Bouts een ietwat vergeten figuur.
Slechts MJ. Friedlander (1925) en W. Schone (1938) wijdden aan hem een monografie, maar deze studies zijn reeds een halve eeuw oud. Dankzij een groots opgezette tentoonstelling te Brussel en te Delft in 1957-1958 werd een aanzienlijk gedeelte van het werk van Bouts en zijn navolgers aan een internationaal publiek getoond. De catalogus, voor het grootste deel van de hand van F. Baudouin, was eerder bescheiden maar van essentieel belang voor de Bouts-vorsing.
Ter gelegenheid van de 500ste verjaardag van het overlijden van de schilder organiseerde de stad Leuven in 1975 een nieuwe expositie in de Sint-Pieterskerk.
Tal van specialisten werkten mee aan de catalogus. Die bracht verscheidene nieuwe gegevens en plaatste het leven en werk van Bouts in een ruimer geheel. Ook in verband met het laboratoriumonderzoek werden bij deze gelegenheid belangrijke resultaten getoond. Sedertdien verschenen kleinere bijdragen over het leven en het werk van de Boutsgroep. In het Corpus van de i$de-eeuwse schilderkunst in de Zuidelijke Nederlanden en het prinsbisdom Luik werden tal van schilderijen van Bouts en zijn omgeving gecatalogiseerd en ontsloten.
Het laatste volume van deze reeks is overigens gewijd aan Bouts' werk voor de Leuvense Sint-Pieterskerk.
Binnen de groep der Vlaamse primitieven bekleedt Bouts een prominente en bovendien duidelijk herkenbare plaats. Deze tentoonstelling heeft de bedoeling zijn kunst te leren kennen aan het meest ruime publiek.
Ze beoogt tevens Bouts' oeuvre te situeren in de context van ontstaan en functie. Ze wil tevens een aantal nieuwe inzichten bijbrengen en het onderzoek over deze schilder stimuleren. Dit past overigens in een universiteitsstad.
Een inleidend gedeelte belicht de afkomst van Bouts en het milieu waarin hij te Leuven terecht kwam. Verder wordt aandacht besteed aan zijn leven, maatschappelijke status, vriendenkring en opdrachtgevers.
De stille wereld van Dirk Bouts en zijn navolgers, toont een groot aantal originele schilderijen van Bouts, zijn zonen en epigonen. Enkele goed gekozen stukken tonen aan dat de laatgotische erfenis van Bouts nog tot het midden van de 16de eeuw te Leuven doorleefde, doch geleidelijk aan plaats moest ruimen voor een meer vernieuwende stroming die invloed onderging van de opkomende renaissance.
Vroomheid en recht. De hoofdwerken van Dirk Bouts besteedt aandacht aan de schilderijen die de kunstenaar vervaardigde voor de Sint-Pieterskerk en het stadhuis. Aan de hand van documenten, handschriften en kunstobjecten verschaft de tentoonstelling uitleg over de ontstaansgeschiedenis en over de bedoeling van die kunstwerken.
Bouts ter studie is de titel van het derde deel. Dit toont allerlei aspecten in verband met de belangstelling voor en het onderzoek over de kunstenaar en zijn werk: de 'ontdekking' van Bouts in de 19de eeuw, de problematiek omtrent de haast seriematige productie van sommige beeldtypes.


Ter info :
Dirk Bouts, ook wel Dieric Bouts (waarschijnlijk Haarlem, ca. 1410 - Leuven, 6 mei 1475) was een Hollands kunstschilder die wordt gerekend tot één van de vooraanstaanden uit de Oudnederlandse schilderkunst, beter bekend als de Vlaamse Primitieven. Hij vestigde zich in Leuven en trouwde er in 1448. Ook zijn kinderen Dirk Bouts de Jongere en Albert Bouts werden kunstschilder.
De schilderijen van Dirk Bouts zijn meesterwerken van de laatgotische Nederlandse schilderkunst van de Vlaamse Primitieven. Bouts was van Nederlandse afkomst maar was als schilder actief in Leuven. In opdracht van het Leuvense stadsbestuur schilderde hij De Gerechtigheid van Keizer Otto alsook een verdwenen Laatste Oordeel. Voor de Sint-Pieterskerk in Leuven schilderde hij voor 1464 het drieluik van het Laatste Avondmaal.


Afhalen kan in Mechelen (bereikbaar met de wagen, bus (100 meter), trein (Nekkerspoel 500 meter), fiets... )
Verzenden is mogelijk wereldwijd op kosten koper.
Keuze uit meerdere mogelijkheden, hier enkele voorbeelden (prijzen binnen België) :
-In een envelop aan postzegeltarief.
- Als pakket (en dus beter verpakt) : levering in een winkel, postkantoor, afhaalpunt of pakjesautomaat of bij je thuis is ongeveer tussen €3.75 en €6.40 afhankelijk van je keuze.

Bij de keuze van verzending kan ik de goedkoopste manier voor je uitzoeken .
Alles wordt altijd stevig verpakt (envelop/doos/folie…) wij rekenen hier GEEN kosten voor, dit een gratis service.
Bekijk ook eens mijn andere zoekertjes, combineer aankopen en bespaar op verzendingskosten.

Zoekertje online wil zeggen dat het nog te koop is.

Trefwoorden : attentie, cadeau, kleinigheid, aardigheid, present, presentje, schenking, retro, geschenk, cadeau, man, vrouw, leesvoer, leesstof, leren, surprise, leesboek, paperback, boek, boeken, lectuur, literatuur, lezen, cadeautje, vintage, tweedehands, tweedehansje, vintage, retro, attentie, cadeau, kleinigheid, aardigheid, present, presentje, schenking, retro, geschenk, cadeau, man, vrouw, leesvoer, leesstof, leren, surprise, leesboek, paperback, boek, boeken, lectuur, literatuur, lezen, cadeautje, vintage, tweedehands, tweedehansje, geschiedenis, kunst, kunstenaars, kunstenaar, art, belgische, België, Vlaamse , Vlaams, Vlaanderen, kunstwerk , schilder, schilderij, , cultuur, cultuurgeschiedenis, Schilderkunst impressionisme, Latemse school, Vlaamse Primitieven Tekenkunst geschiedenis non-fictie geschiedenis, kunstgeschiedenis
Numéro de l'annonce: m2035516257