Oud-Romeins Marmer Torso van een soldaat met Chlamys. 2e

€ 65.000,00
130depuis 11 mai. '24, 11:21
Partager via
ou

Description

Torso van een soldaat met Chlamys.
r
- Meesterwerk! -
r
- Museumparallellen -
r
- Gepubliceerd -
r
Oud-Romeins, 2e eeuw na Christus.
r
Marmer.
r
Hoogte 71,2 cm.
r
HERKOMST:
r
- Gorny & Mosch, München, Auktion 137, 15 december 2004, lot 144.
- Fortuna Fine Art, Ltd., New York, 2009.
- Privécollectie, New York (VS), verworven van de vorige, op 12 mei 2011.
r
CONDITIE: Goede staat van instandhouding, zonder restauraties.
r
PUBLICATIE:
r
- Fortuna Beeldende Kunst. Na twintig jaar. New York. P. 12, nee. 15.
r
BIBLIOGRAFIE:
r
- BIANCHI, R. Roma: l’arte al centro del potere (dalle origini al II secolo d.C.). RCS. 2005.
- FRIEDLAND, EA; SOBOCINSKI, M.G.; GAZDA, E.K. (red.). Het Oxford Handbook of Roman Sculpture. Oxford Universiteit krant. 2015.
- KLEINER, Diana E. Romeins beeld. Yale Universiteitspers. 1992.
- KOUSSER, Rachel M. Hellenistische en Romeinse ideale beeldhouwkunst: de allure van het klassieke. Cambridge University Press. 2008.
- OLSON, K. Mannelijkheid en kleding in de Romeinse oudheid. Routledge. 2020.
r
BESCHRIJVING:
tr
Torso van een levensgroot rond beeld, uitgehouwen in marmer, dat een mannelijk karakter voorstelt. Hij draagt een broek, een leren harnas en een chlamys, een ongebruikelijke combinatie die alleen voorkomt in afbeeldingen van hooggeplaatste soldaten op historische reliëfs uit de tijd van Trajanus en Antoninus Pius (fig. 1), in de eerste helft van de 2e eeuw. ADVERTENTIE
r
Het sculpturale werk is schitterend, al zijn de meest delicate delen van het werk verloren gegaan, zoals het hoofd en de handen. De plooien van de chlamyd zijn zwaar, zeer expressief en buigen evenwijdig over de borst en in een V-vorm naar de knieën toe, waardoor de figuur een monumentaliteit, een plechtige en heroïsche uitstraling krijgt die typerend is voor het weergegeven personage. Deze prominentie van het kledingstuk, evenals het werk van de plooien, is terug te vinden in hedendaagse werken die mythische of echte helden vertegenwoordigen (fig. 2). Misschien zijn de referentie voor deze manier om de chlamys, verticaal vallend en het lichaam volledig verbergend, bepaalde Griekse afbeeldingen van de god Hermes weer te geven, waarvan Romeinse kopieën bewaard zijn gebleven (fig. 3).
r
Aan de andere kant is de opstelling van het bovenste deel van de mantel, dat op de borst valt en op dit gebied gedifferentieerde plooien vormt, een expressieve hulpbron die kan worden gevonden in andere portretten uit die periode, beide ten voeten uit, brekend met de buitensporige uniformiteit van de voorkant, zoals een buste, waarbij dit hulpmiddel door de compositie zelf een bijzondere relevantie krijgt en in feite een sierelement wordt (fig. 4).
r
De borstplaat is verborgen onder de mantel, hoewel deze met zorg en detail lijkt te zijn bewerkt, met veel aandacht voor volumetrisch spel. Boven de knie die behouden blijft, is de fijne broek gerimpeld, waardoor de lichte beweging van het been wordt geaccentueerd. De achterkant van het beeld vertoont alleen omlijnde volumes en een ongepolijst oppervlak, wat aangeeft dat het een werk is dat je van voren kunt zien, bedoeld om voor een muur of in een nis of nis te plaatsen.
r
De Romeinse militaire commandanten gebruikten traditioneel het harnas samen met de chlamys, het laatste kledingstuk dat al door de cavalerie in Griekenland werd gedragen. Het gebruik van broeken is echter veel later. Hoewel dit kledingstuk in de tijd van Cicero door de Romeinen werd verworpen omdat het aan barbaren toebehoorde (het identificeerde de Galliërs), begon het gebruik ervan zich met de uitbreiding van het koninkrijk om praktische redenen onder de Romeinse troepen te verspreiden, vooral op de slagvelden van Cicero. het noorden. Enkele van de eerste bewijzen van het gebruik van dit kledingstuk door Romeinse soldaten zijn te vinden op de Zuil van Trajanus in Rome (fig. 5), die de overwinning van de keizer op de Daciërs van het huidige Roemenië laat zien. In deze voorstelling lijken, zoals hierboven vermeld, alleen de generaals en prominente soldaten deze te dragen, terwijl de gewone soldaten eenvoudigere sokken dragen die om het been passen. In de loop van de tijd verspreidde de militaire mode zich naar de rest van de Romeinse bevolking, en tegen het einde van de vierde eeuw waren broeken zo populair geworden dat de broer-keizers Honorius en Arcadius een edict uitvaardigden dat het gebruik ervan niet om esthetische of culturele redenen verbood, maar om culturele redenen. om te voorkomen dat burgers militaire kledij dragen, en zo gemakkelijk van elkaar te onderscheiden in een tijd die wordt gekenmerkt door sociale spanningen.
r
PARALLELLEN:
r
Afb. 1 Detail van de sokkel van de Zuil van Antoninus Pius met een scène van de begrafenis van de keizer. Rome, 161 n.Chr., marmer. Vaticaanse Musea, inv. 5115.
r
Afb. 2 Heldensculptuur met chlamys en schild aan zijn voeten. Romeinse koninkrijk, ca. 1-160 n.Chr., marmer. British Museum, Londen, inv. 1868.0620.16.
r
Afb. 3 Standbeeld van Hermes met chlamys. Romeinse kopie van de s. I AD van een Grieks origineel in brons uit de jaren. V.Chr., marmer. Museo Nazionale Romano di Palazzo Altemps, Rome, inv. 8583.
r
Afb. 4 Busteportret van keizer Lucio Vero. Romeinse koninkrijk, ca. 161-170 n.Chr., marmer. British Museum, Londen, inv. 1805.0703.103.
r
Afb. 5 Detail van het reliëf van de zuil van Trajanus, waarbij de keizer zijn troepen toespreekt. Rome, 113 n.Chr., marmer.
r
r
r
Opmerkingen:
r
Het stuk is inclusief echtheidscertificaat.
Het stuk bevat een Spaanse exportvergunning (paspoort voor de Europese Unie). Als het stuk bestemd is buiten de Europese Unie, moet een vervanging van de exportvergunning worden aangevraagd. Dit proces kan tussen de 1 en 2 weken duren.
#meesterwerken


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app.

    Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!

    Kavel omschrijving


    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Numéro de l'annonce: a138859163