Seurat – M.F. Zimmermann en de kunsttheorie van zijn tijd in

€ 55,00
Enlèvement ou Envoi
371depuis 29 nov.. '21, 11:44
Partager via
ou

Caractéristiques

ÉtatComme neuf
ThèmePeinture et dessin
Année (orig.)1991
AuteurM.F. Zimmermann

Description

Seurat – M.F. Zimmermann en de kunsttheorie van zijn tijd in foedraal
Schilderijen - tekeningen
Uitgeverij : Mercatorfonds
Taal : Nederlands
Kenmerken : 26X34.5X5cm, 495 pag, ° 1991
Cover : Linnen hardcover met omslag
Staat : foedraal minimale sporen gebruik, softcover, hardcover en boek zelf zijn in nieuwstaat (zie foto’s)
GEEN aantekeningen, markeringen…

ISBN : 90 6153 243 0

Inhoud :
DEEL 1 TUSSEN ACADEMIE EN NATURALISME. SEURATS KUNST VAN 1876 TOT 1886
Op zoek naar de waarden van de kunst in de moderne wereld. De academische en eclectische lunstleer
Seurats artistieke zelfbewustwording in de wereld van naturalistische motieven
Een defile van de eigentijdse maatschappijnaar het voorbeeld van de panathenaeïsche fries
De uitvinding van het pointillisme in Grandcamp en op La Grande Jatte

DEEL 2 DE INTELLECTUELE BIOGRAFIE VAN CHARLES HENRY EN DE PSYCHOFYSISCHE PREMISSEN VAN ZIJN NATUURWETENSCHAPPELIJKE KUNSTTHEORIE
De intellectuele biografie van Charles Henry en de psychofysische premissen van zijn natuurwetenschappelijke kunsttheorie
De theorie en de bronnen van Charles Henry

DEEL 3 NA 1886 : SEURAT EN HET ONTLUIKENDE SYMBOLISME
Autonomie van de artistieke expressie en esthetiek als subjectieve mathematiek. Seurats belangstelling voor Henry in de sfeer van het symbolisme
De geneugten van de stad : pessimisme en maatschappijkritiek in Seurats late figuurstukken
Zeegezichten en rivierlandschappen : “Laten we ons nog een keer laven aan het licht, dat biedt vertroosting”
SLOT
NOTEN
BIBLIOGRAFIE
INDEX

Belicht de complexe intellectuele zoektocht van Seurat en wil deze niet afdoen als zuiver " Pointillisme " of " Divisionisme ". Schitterend geillustreerd boek waarin alle olieverfschilderijen en de meeste tekeningen gereproduceerd zijn
Hij studeerde aan de École des Beaux Arts in 1878 en 1879. Zijn leermeester was een volgeling van Jean Auguste Dominique Ingres. De jonge Seurat werd sterk beïnvloed door Rembrandt en Francisco Goya.
Hij verliet de École des Beaux-Arts in 1879 om in militaire dienst te gaan in Brest. Daar tekende hij scènes van de stranden en de zee. Een jaar later keerde hij terug naar Parijs en studeerde bij Lehmann. Zijn stijl was echter onconventioneel en spoedig verliet hij de school. In die tijd deelde Seurat een studio met Edmond-François Aman-Jean. Een aantal van zijn werken gebruikt de oevers van de Seine als decor, bij het eiland van La Grande Jatte, een twee kilometer lang, smal eiland in de Seine, in Neuilly-Sur-Seine, een voorstad van Parijs.
Samen met Paul Signac legde hij zich toe op de theoretische grondslagen van de kleurwerking. Zijn techniek van de weergave van licht door gebruik te maken van kleine penseelstreken met contrasterende kleuren werd bekend als divisionisme (kleurdeling). Een minder juiste benaming is Pointilisme, omdat dit meer duidt op de techniek van het opbrengen. Zijn theorie dat de kleine stippen zich van enige afstand bezien in het oog van de toeschouwer vermengen, toetste hij voor het eerst in het grote doek La baignade à Asnières (1883-1884; National Gallery, Londen), waarbij de kleuren zelf nog wel gemengd waren.
In volgende werken, onder meer het grote doek Dimanche d'été à la Grande Jatte (1886; Art Institute of Chicago in Chicago) plaatste hij onvermengde kleuren naast elkaar, een werkwijze die kenmerkend is voor het neo-impressionisme, waarvan hij een markant vertegenwoordiger is.
Seurat schilderde behalve een aantal grote stukken vooral landschappen, enkele genrestukken en portretten. Zijn vormgeving is evenwichtig, strak en geometrisch van opbouw. Niet alleen in technisch opzicht maar ook naar de sfeer onderscheidt de stijl van Seurat zich van het impressionisme onder andere doordat hij al spoedig geen aandacht meer schonk aan het natuurlijke licht maar de meeste van zijn grote werken in zijn atelier vervaardigde.
In zijn latere werk op groot formaat concentreerde hij zich vooral op het weergeven van beweging, bijvoorbeeld in Le chahut (1889-1890; Kröller-Müller Museum in Otterlo) en Le cirque (1891; onvoltooid; Musée D'Orsay in Parijs).


Afhalen kan in Mechelen.
Verzenden is mogelijk wereldwijd op kosten koper.
Keuze uit meerdere mogelijkheden, hier enkele voorbeelden (prijzen binnen België) :
-In een envelop aan postzegeltarief (is meestal het goedkoopste voor goederen van max 3cm dik).
-Bpost levering als pakket (en dus beter verpakt) : levering in postkantoor, postpunt of afhaalautomaat is €4,4 of levering bij je thuis is €5,7 (pakket tot 5 kg).
Bij de keuze van verzending kan ik de goedkoopste manier voor je uitzoeken of u kan zelf de keuze maken. Alles wordt altijd stevig verpakt (envelop/doos/folie…) wij rekenen hier GEEN kosten voor, dit een gratis service.
Tevredenheid gegarandeerd! Dit boek verdient een tweede leven!
Bekijk ook eens mijn andere zoekertjes, combineer aankopen en bespaar op verzendingskosten.

Zoekertje online wil zeggen dat het nog te koop is.

Trefwoorden : vintage, retro, geschenk, cadeau, boek, boeken
Numéro de l'annonce: m1779333021